En sådan strategi är en komplex process innehållande olika verktyg. Huvudtanken bakom marknadsföringen är att synliggöra ett företag på ett sätt som väcker uppmärksamhet hos en förutbestämd målgrupp. 

Ett klassiskt och välfungerande sätt att synliggöra sitt företag är genom att använda sig av profilprodukter. Sådana kan beställas hos olika företag, då ett exempel är Axon. Exempel på profilprodukter samt lite tips om hur du väljer en som passar företaget hittar du vidare i inlägget. 

Exempel på profilprodukter

Vad är profilprodukter? Det är olika saker som kan delas ut till intressenter och målgrupper för att skapa medvetenhet och marknadsföra ett visst företag. 

Exempel på profilprodukter är 
• Pennor
• Paraplyer
• T-shirt
• Mössor
• Hattar
• Muggar

Pennor är relativt vanliga profilprodukter som är lätta att beställa och enkla att ge bort. I princip alla profilprodukter har tryck som visar företagets logotyp eller slogan. Profilprodukter kan delas ut under mässor eller om företaget skickar iväg presentkorgar under storhelger såsom påsk eller jul. 

Vilken profilprodukt ska du välja?

 Har du svårt att välja en profilprodukt? Vet du inte vilken skulle passa ditt företag och dess affärsidé på bästa möjliga sätt? Det kan kännas knivigt att välja. Du kan försöka besvara frågorna här under för att skapa se vilken profilprodukt kan vara effektivast:

• Hur ser företagets marknadsföringsstrategi ut? Om företaget inte har en färdig strategi, se till att jobba fram en

• Omfattar strategin några specifika produkter?

• Vilken profilprodukt anser din marknasföringsexpert skulle passa?

• Kommer företaget att närvara i någon mässa eller tillställning där profilprodukter kan delas ut?

• Har företaget tidigare använts sig av profilprodukter och vilka har dessa varit?