På en mässa är det ofta en hård konkurrens och det gäller att synas, höras och att sticka ut i mängden. Genom att satsa på bra produkter till din mässmonter, så som mässbord, montervägg med mera samt även se till att göra annorlunda saker, så kan du nästa gång du ställer ut räkna med att du kommer att skapa uppmärksamhet.

Vad är målet med mässan?

Det första du bör göra, det är att inte fastna i hur din monter brukar se ut, eller hur det annars brukar vara. Olika mässor har alla olika mål. Så fundera på om det är för att möta befintliga kunder du ställer ut eller om det är för att skapa leads. Ska det göras stora affärer, se till att det finns privata utrymmen att vara i. Ska du sälja över disk, ha ett bra mässbord för det ändamålet. 

Anpassa din monter

Monterns utseende och funktion bör anpassas efter din målgrupp. Se även till att alltid följa den grafiska profilen du redan har etablerad i ditt företag. Var även försiktigt med att ha allt för många budskap. Det bästa är att ha en enda USP som besökaren kommer att minnas.

Jobba även med annat än bara det visuella. Ha annat som attraherar andra sinnen så som ljud, doft med mera. Se även till att det finns sittplatser för de besökare som behöver det.

Sist men inte minst, skippa att ha en tråkig standardmonter med vita väggar. Våga ta in färg och belysning och andra bra expo-produkter!