- Vi har nu en klar handlingsplan som visar vad som behöver åtgärdas och utvecklas i våra företagskontakter och det här går hand i hand med stora arbete som pågår nu kring Gävles näringsliv, säger Tove Elvelid som är Gävle kommuns näringslivschef.

Handlingsplanen är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan flera olika förvaltningar i kommunen som kallats ”Helt Enkelt Gävle”. Åtgärderna i planen handlar främst om ökad service och tillgänglighet, bättre rutiner, ett gott bemötande och en bättre samverkan. Representanter från näringslivet har varit med som referensgrupp i arbetet.

- Vi hoppas att åtgärderna redan nu har gett effekter och att man kan se effekter framåt. Ett antal utbildningsinsatser har genomförts som gett våra medarbetare verktyg för att kunna agera enklare och ge bra service utan att ge avkall på god myndighetsutövning, berättar Tove Elvelid. Vi har även startat en utveckling av vår kundtjänst och vi ska precis börja arbetet med att ta ställning till en tydlig företagsservicefunktion inom kommunen, säger Tove Elvelid.

Ett av Gävle kommuns övergripande mål är att skapa goda förutsättningar för företagande i kommunen och handlingsplanen kan bidra till detta under ett flertal år framöver.

Nu är också arbetet med att ta fram ett näringslivsprogram för Gävle i full gång. Förra veckan hölls en workshop med 140 företagare på plats i Stadshuset. Under våren pågår mängder med olika möten med företag som sedan efter sommaren ska resultera i ett slutligt program. Det är ett arbete som alla som verkar i Gävle har ansvar för och det är tillsammans Gävle kan utvecklas och nå dit man vill.