I en boxermotor arbetar kolvarna horisontellt, vilket gör att krafterna tar ut varandra och motorn blir nästan helt vibrationsfri. Det finns därför inget behov av energikrävande balansaxlar!
Den platta konstruktionen innebär att motorn kan placeras lågt i chassit, vilket ger bilen både låg tyngdpunkt och bra balans. Subarus suvar och cross-overs har därför - trots rejäl markfrigång - lägre tyngdpunkt än de flesta vanliga personbilar!
Konstruktionen med låg motorplacering ger också stora fördelar för säkerheten. Vid en kollision leds motorpaketet ner under bilen, istället för att tryckas in i kupén.
Boxermotorn är en betydande komponent i Subarus symmetriska drivlina eftersom den placeras centralt och i linje med växellådan. I och med att drivaxlarna är lika långa elimineras det så kallade styrmomentet, som kan upplevas på bilar med andra lösningar.
Subaru 1000, som lanserades i maj 1966, var först ut i Subaru-familjen med Boxermotor och idag - 16 miljoner motorer senare - är alla bilar som lämnar Subaru-fabriken försedda med en Boxermotor under huven.
Subaru introducerades i Sverige 1982 och samma år blev Bilvaruhuset Dahlboms Bil en av de första återförsäljarna.
- I år fyller Bilvaruhuset 60 år så vi vet hur mycket erfarenhet betyder, förutsatt att man hela tiden är lyhörd och utvecklas, vilket Subaru verkligen lyckats med, säger Christer Dahlbom, vd för Dahlboms Bil. Att få bli återförsäljare för Subaru är det största som hänt oss men som god tvåa är vårt Bilvarhus här i Bomhus och som pappa Rolf lät bygga 1972.

Film som visar hur Boxermotorn fungerar: http://www.entmontage.de/technik_e.htm