Malin Hammar

Säljare med kungen som kund

18/1, 2013 kl. 12:13

Efter 30 år och olika ledande postioner inom försäljning och marknadsföring för lyxhotell runt om i världen flyttade Malin Hammar 2009 tillbaka till Sverige och en betydligt lugnare tillvaro utanför Göteborg. Som konsult och föredragshållare styr man själv sin tillvaro och det har Malin Hammar tagit fasta på. Den 17 januari höll Malin en inspirerad föreläsning på Söders Källa och berättade om sin karriär och sitt recept på hur man blir framgångsrik.

  • Malin Hammar, Annika Wiberg och Bahareh "Bea" Foroughi-Hedenberg
  • Malin Hammar och Leena Bergander

- Det är andra gången jag är i Gävle och jag aldrig varit längre norrut i Sverige, berättade Malin Hammar.
Idag fördelas uppdragen på ungefär hälften som föreläsare och resten som konsult och coach för både företag och privatpersoner. Efter utbildning i Schweiz inom hotellbranschen reste Malin Hammar till New York för att söka jobb. Förutsättningarna tyckte hon var goda, en bra utbildning och sex olika språk i bagaget.
- Jag kan föreläsa på fem språk så det skulle väl gå bra, sa Malin Hammar. Efter fyra misslyckade anställningsintervjuer fick hon på den femte intervjun ett bra tips på hur man lyckas: "du måste lära dig att säga att du är bra"!
- Det var Jante som spökade, sa Malin Hammar. Min pappas favoritordspråk var "Eget beröm luktar illa". På den sjätte anställningsintervjun hos Martien Fries på hotell Plaza sa Malin att hon var bra på det hon gjorde och det gjorde intryck. Men tyvärr fanns inget ledigt jobb.
- Det var fysiskt ansträngande för mig att göra våld på Jantelagen, sa Malin Hammar. Men jag fick jobb på ett annat hotell i stället. Efter några månader ringde Martin Fries och erbjöd Malin Hammar jobb som internationell försäljningschef! När hon frågade varför hon fick erbjudandet sa Martin Fries: "det är lättare att lära dig att bli en bra säljare än att lära en duktig amerikansk säljare fem språk." Jobbet innebar försäljningsansvar på den internationella marknaden och många resor jorden runt. Förutom en mängd säljkurser, förstås! Malin Hammar strödde tips på både stora och små detaljer i försäljningsarbetet. En av de mindre, men som ändå kan vara värdefull: tryck visitkortet på det tjockaste papperet så syns det bättre! Malin Hammar poängterade också vikten av att hålla bra kontakt med kunden, skicka tackkort för att man fått träffa dem och inte bara när man fått ordern.
- Det har också betydelse hur man tar emot ett visitkort, sa Malin Hammar. men man behöver inte ha en så strikt ritual som japanerna. Läs namnet på visitkortet, annars riskerar man att missa att man just träffat en prominent kund! Har man den svenske kungen i sitt kundregister är det en stor sak för vem som helst. Vår kung skulle på statsbesök till New York och det var menningen att han skulle bo på Waldorf Astoria. När Malin Hammar berättade för en av sina kompisar, Titti Wachtmeister, att hon önskade att kungen skulle på på Plaza i stället, så ordnade Titti det med ett telefonsamtal till sin pappa, dåvarande svenske ambassadören, den legendariske Wilhelm Wachtmeister. Sen fortsatte kungaparet att bo på Plaza under sina besök i New York! 2009 arbetade Malin Hammar som försäljningschef på ett hotell i Costa Rica när vändpunkten kom. Hon drabbades av tre hjärtinfarkter på 4 timmar! Efter operationen träffade Malin en person som skulle få stor betydelse för framtiden. Lasse Gustafsson, berömd föredragshållare och fd brandman som blev svårt bränd i en olycka, var på sjukhuset med sin dotter. Nu samarbetar de med sina föreläsningar och Lasse fungerar också som mentor för Malin Hammar. Men säkert fungerar det säkert tvärt om också med Malin som mentor!

Denna artikel är publicerad på Företagsbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Söders Källa AB

Söders Källa AB

Medlem sedan 2012-03-01

Söders Källa öppnade sina portar den 1 april 2011 och erbjuder en mängd aktiviteter inom hälsa och träning. Lokalerna är anpassade för dig som vi... Läs mer

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Erbjudanden

Visa fler erbjudanden »

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng