- Det har så stor betydelse hur vi pratar med varandra och hur vi lyssnar på varandra, säger Marie Bergqvist. Jag har sett när det inte alls blivit som man tänkt sig och det syns i effektiviteten och i slutändan också i resultatkolumnen för företaget eller organisationen.
Brister i samarbetet beror i de flesta fall på att när vi pratar med varandra så kan vi tro att vi är helt överens, men i själva verket har vi helt olika bilder av överenskommelsen och om vad den innebär och vad det är som ska göras.
- Därför är det så viktigt att vi verkligen lyssnar och ställer frågor för att säkerställa att man förstått, säger Marie Bergqvist. Det är inte ovanligt att vi går ut från möten i fikarummet, i arbetsgruppen eller i sammanträdesrummet och tänker ”Men vad sa vi egentligen och vad var det jag skulle göra?”
Det kan också handla om situationer där några i en grupp beslutat vad som ska göras och att alla som berörs inte har varit med. Då kan det låta så här: ”Det där känner inte jag till, varför har ni bestämt så där utan att jag fick vara med?”
Bra kommunikation och ett fungerande samarbete gör att man samtidigt får en bättre arbetsmiljö på köpet, att all personal förstår vad som ska göras, är delaktig och man är överens. Risken för energikrävande och tidsödande missuppfattningar och konflikter reduceras. Tid och energi som behöver läggas på produktionen och det arbete man ska utföra i företaget. Särskilt idag ställs det ju väldigt höga krav på människors förmåga till samarbete, flexibilitet och produktivitet.
- Grunden till mitt engagemang kommer från lång och bred erfarenhet från flera olika arbetsplatser, stora som små samt kombinerat med en tro på människans förmåga att förändras, säger Marie Bergqvist. Vi kan alla utvecklas i vårt samspel och samarbete på arbetsplatsen, vilket gör att det blir så mycket bättre för alla.
Marie Bergqvist har jobbat på chefspositioner de senaste 10 åren och har innan dess många års erfarenhet av förändringsarbete genom handledning, nätverksarbete och olika metoder för att bli bättre på samarbete. På 80-talet utbildade hon sig till socionom och har under åren träffat människor olika svåra livssituationer.
- Det gäller att få olika delar i en verksamhet att samarbeta med varandra och att dra åt samma håll, säger Marie Bergqvist. Det finns oftast ett gemensamt mål på en arbetsplats eller mellan olika avdelningar, men det svåra är att få alla att förstå så att det fungerar som det är tänkt.
Några punkter att fundera över:
• Hur bemöter vi varandra?
• Pratar vi MED varandra eller OM varandra?
• Slutför vi det vi har kommit överens om?
• Hur dokumenterar vi överenskommelser mm?
- I Mastens Konsulting använder jag mina erfarenheter och mitt kunnande för att hjälpa andra att bli bättre på kommunikation och samarbete säger Marie Bergqvist. Insatserna skräddarsys efter kundernas behov.
Exempel på insatser som Mastens Konsulting erbjuder:
• Bedömning av insatser
• Skapa struktur för effektivare samarbete
• Samordna och bygga upp ett bättre samarbete
• Samordna uppdrag inom er verksamhet
• Projektledning och projektledare
• Föreläsningar, utbildning genom seminarier eller kortkurser
• Handledning, vägledning, råd och stöd
- Min affärsidé är att Mastens konsulting ska bidra till att skapa trygga, mogna organisationer för att öka måluppfyllelsen och medarbetarnas arbetsglädje, avslutar Marie Bergqvist.