Ralph Brodin hälsade 34 gäster välkomna och lämnade över ordet till David Norell-Hussein.
– Jag började mitt jobb för 6 veckor sedan så jag är purfärsk i den rollen, sa David Norell-Hussein. Det blev ju heller ingen mjukstart eftersom vi har det som mest stressigt den här tiden på året.
David är ur-GIF-are eftersom han började spela för de himmelsblå när han var 7 år!
– Andersbergs IP var mitt andra hem, sa David. Höjdpunkten för mig var 2004 då jag var med i A-truppen och vi gick upp i Allsvenskan.
David fortsatte på en lägre nivå innan han utbildade sig inom management. Han har en bred idrottslig bakgrund, bland annat som marknadsansvarig på basketbollförbundet.
– När jag fick erbjudandet från Gefle IF behövde jag inte fundera så länge eftersom jag både känner och känner för GIF, sa David. Det är också en speciell miljö att jobba i en idrottsförening där man blandar ideell verksamhet med elitverksamhet.
Gefle IF har 5 fast anställda på kansliet som ansvarar för hela verksamheten med 1.000 ungdomar, 150 ideella ledare, fotbollsakademi, A-lag för både herrar och damer i elitklass. 30 procent av de aktiva på alla nivåer har utländsk bakgrund och 30 % är kvinnor/flickor.
– Svensk Fotboll var i kris 2010 med sjunkande publiksiffror både live och framför TV-n medan bråken på läktarna ökade, sa David. Svensk Elitfotboll genomförde då ett reformprogram som förändrat situationen kapitalt.
Publiksiffrorna har ökat och Svensk Elitfotboll har stärkt sin placering som största och mest populära sport i Sverige, alla kategorier. Läktarvåldet är i princip utrotat och krisen har förbytts i framtidstro.
– Gefle IF genom gick sin kris 2017, såväl ekonomiskt som publikt och spelmässigt men vi lyckades i alla fall hålla oss kvar i Superettan, sa David Norell-Hussein. Vi jobbar nu efter samma modell som Svensk Elitfotboll för att kunna sikta uppåt igen.
Gefle IF:s verksamhet har gått minus med totalt 30 miljoner kronor de senaste 10 åren, men elitlicensen har klarats tack vare intäkter från försäljning av spelare.
– Att sälja spelare är inget självändamål för oss, vi vill ju att de ska stanna hos oss och bidra till att vi ska komma tillbaka till Allsvenskan, sa David. Men vi stoppar inte spelare som vill uppåt i sin karriär.
Analysen av Gefle IF:s situation har handlat om ”var är vi, var vill vi vara om 10 år” och har lett till att man tittat på 5 särskilt viktiga punkter:
• Nya medier – gemensamt WiFi, digitalisering, gemensamt biljettsystem för Svensk Elitfotboll mm
• Arena och evenemang
• Intäktsströmmen - publik, sponsorer mm
• Image
• Sport/tävling
Man har också tittat på vilka målgrupper som är viktiga:
• Matchkonsumenten 20 % - allmänt fotbollsintresserad
• Läktarexperten 21 % - gillar spelet och prestationerna
• Patrioten 33 % - trogenbesökare och viktig för verksamheten
• Upplevaren 26 % - ”dyker upp”
– Patrioterna handlar om supporterklubben och vi behöver jobba mer med dem för att öka stödet, sa David. De är också viktiga för att det ska bli bra stämning vilket attraherar fler åskådare.
Fokusområden för en hållbar framtid för Gefle IF:
• VISION – Ledstjärna, verksamhetsstyrning och engagemang
• ORGANISATION - Effektivitet, struktur, relationer
• EKONOMI - Ökade marknadsintäkter och drift i balans
• SPORT - Sportslig framgång och regionens bästa ungdomsverksamhet
Svensk Elitfotboll står inför en viktig förändring när Discovery tar över Tv-rättigheterna 2020. Det nya avtalet bidrar väsentligt till att intäkterna 2020 kommer att fördubblas jämfört med 2017. För Gefle IF innebär det högre bidrag från Svensk Elitfotboll. Allsvenska klubbarna delar på 75 procent av pengarna och lagen i Superettan på de resterande 25 procenten.
– Pengarna från Svensk Elitfotboll gör att vi inte har en stängd fotbollsliga i Sverige, vilket resulterat i flera Åshöjden-avancemang till Allsvenskan, sa David. Gefle var ju ett exempel på det men kanske framförallt Östersund.
En kuriositet är att Östersund studerade hur Gefle IF arbetade innan de började sin klättring i seriesystemet.
– Nu är det vi som tar hjälp av Östersund för att få nya idéer, berättade David.
Men det är inte enbart fotboll det handlar om nu för tiden. Samhällsengagemang blir allt viktigare för många klubbar.
– Vår verksamhet är ju viktig men lika viktigt är vad vi kan göra för aktuella samhällsfrågor, sa David Norell-Hussein. Vi engagerar oss med ”Ett bättre Gävle” med mottot ”från utanförskap till innanförskap”.
Det handlar inte enbart om visioner, det gäller också här och nu för Gefle IF.
– Vilken blir vår viktigaste värvning 2018, frågade sig David. Kanske det blir att anställa någon som hållbarhetsansvarig!
Mötet avslutades med en frågestund och en rejäl applåd för en lovande klubbdirektör, kanske själv GIF:s bästa värvning i år?